Zabawa

Edukacyjna choinka

Nawet przedświąteczne przygotowania mogą stać się dla dzieci okazją do zabawy i nauki. Dlatego dzisiaj pokażę, jak wykonać proste choinkowe ozdoby z masy solnej, które można wykorzystać do zabaw edukacyjnych zanim zawisną one na bożonarodzeniowym drzewku.

Do wykonania ozdób-ciasteczek potrzebne będą:
· 200 g mąki pszennej (najlepiej drobno mielonej),
· 200 g soli kuchennej,
· 125 cm³ wody,
· stolnica, wałek, foremki do ciastek,
· olej (ewentualnie),
· kolorowe lakiery do paznokci lub gęste farby plakatowe.

Sposób wykonania ciasteczek:
1. Wszystkie składniki (dokładnie odmierzone) wsypujemy do miski i mieszamy łyżką. Gdy składniki się połączą, zaczynamy wyrabiać ciasto. Ugniatamy je tak długo, aż otrzymamy masę o konsystencji ciasta półkruchego. Aby masa solna była bardziej plastyczna, można dodać 1 łyżkę oleju rzepakowego. ( Ja robię dołek w wyrobionym cieście, wlewam olej i ponownie zagniatam.)
2. Gotowe ciasto dzielimy na 3 równe części i zabezpieczamy przed wyschnięciem. Następnie rozwałkowujemy je grubość ok. 3 mm. Uwaga: stolnicę trzeba posypywać niewielką ilością mąki, w przeciwnym razie ciasto będzie przywierało.
3. Przy pomocy foremek wycinamy w cieście różnorodne kształty (po kilka z każdego rodzaju, np.: 4 serduszka, 4 gwiazdki itd.). Następnie, końcem rurki do napojów wycinamy w ciasteczkach dziurki, które posłużą do przewleczenia kolorowych tasiemek.
4. Gotowe ciasteczka pozostawiamy do całkowitego wyschnięcia. Ponieważ masa solna w temperaturze pokojowej schnie bardzo długo (nawet kilka dni) można włożyć wyroby do piekarnika na ok. 1 godzinę (temp. Ok. 150° C.).
5. Suche ciasteczka ozdabiamy, malując na nich proste wzory, np.: pionowe lub poziome paski, groszki, gwiazdki, księżyce itp. Ważne, aby ciasteczka o tym samym kształcie różniły się motywami. Do malowania można użyć gęstych farb plakatowych lub lakierów do paznokci (uzyskamy wtedy trwalszy wzór i ładny efekt kolorystyczny, ale nie wszystkie dzieci są wstania znieść ich zapach)
6. Do wymalowanych ciasteczek przypinamy kolorowe wstążeczki (wybierzmy 4-5 kolorów).

zdj.2

Tak przygotowane ozdoby stanowią dla przedszkolaków świetny „materiał” dydaktyczny do nauki klasyfikowania. To jest umiejętności dzielenia przedmiotów (pojęć, zjawisk) na klasy, zbiory, kategorie wg określonej cechy (lub wielu cech). Dorosły wykonuje takie czynności umysłowe niemal automatycznie. Jednak kilkuletnie dziecko, aby nauczyło się poprawnie klasyfikować zazwyczaj potrzebuje wielu prób, wykonanych na różnorodnym materiale. Święta Bożego Narodzenia tuż, tuż… zatem, proponuję zamienić tradycyjne szkolne zestawy figur geometrycznych na ciasteczka i rozpocząć zabawę w ubieranie choinki.

Zabawa Choinka edukacyjna (wiek 4-6 lat).

Potrzebne materiały:
· ciasteczka z masy solnej,
· kształt choinki, wycięty z zielonego brystolu i przepięty pinezkami (koniecznie z grubymi, plastikowymi główkami) do tablicy korkowej (patrz zdj.),
· kartoniki z rysunkami symbolizującymi cechy ciasteczek,
· małe pudełeczko
zdj3
Przed rozpoczęciem zabawy oglądnij wspólnie z dzieckiem ozdoby. Ustalcie jakie mają kształty, jakimi motywami są ozdobione oraz jakich kolorów są przeplecione przez nie tasiemki. Następnie na małych karteczkach narysujcie symboliczne oznaczenia dla każdej z tych cech. Możecie to zrobić podobnie jak na zdjęciu.:
zdj4
Potem spróbujcie posegregować przedmioty według cech podanych na kartonikach, np. tak:
zdj 5zdj7.

zdj6.
Jeśli dziecko dobrze segreguje to znaczy, że możecie rozpocząć zabawę w ubieranie choinki edukacyjnej.

Przebieg zabawy:
Zadaniem dziecka jest przystrojenie choinki ozdobami wskazanymi przez dorosłego. Trudność polega na tym, że uczestnicy nie mogą posługiwać się słowami, a jedynie kartonikami symbolizującymi cechy konkretnego ciasteczka. Na przykład: Dorosły wkłada do pudełeczka 3 kartoniki: serduszko, gwiazdki i niebieską pętelkę. Oznacza to, że dziecko powinno zawiesić na choince ciasteczko w kształcie serca ozdobione gwiazdkami i przeplecione niebieską wstążeczką. Gdy choinka zostanie ubrana następuje zamiana ról. Tym razem dziecko wydaje polecenia a dorosły je wykonuje.
zdj.8.
Jeśli spodobała Wam się ta zabawa, zachęcam do lektury książki Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, tam znajdziecie sporo podobnych propozycji.

O autorze

Małgorzata Bukowska

Żona, mama; z zawodu i zamiłowania nauczycielka wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, terapeuta pedagogiczny. Aktualnie poświęca się wychowaniu i edukacji swoich trzech synów: 6-letniego Sebastiana, 4-letniego Wojtka i rocznego Mikołaja.

Leave a Reply

%d bloggers like this: