Zabawa

W co się bawić z dziećmi? Jogurtowa matematyka

Jak zrobić prostą, ale kształcącą grę matematyczną dla przedszkolaków z kolorowych kubeczków po jogurtach.

Należę do osób, które namiętnie kolekcjonują tzw. „przydasie” 😉 , czyli rzeczy które zwykle po prostu się wyrzuca, ale mnie coś podpowiada, że jeszcze mogą się przydać – oczywiście do celów edukacyjno-zabawowych. Jednym z takich „przydasiów”, są kolorowe kubeczki po dziecięcych jogurtach. Dzisiaj pokażę Wam jak zrobić z nich prostą, ale kształcącą grę matematyczną dla przedszkolaków. Wykonanie jej trwa kilka minut i  właściwie nie wymaga żadnych nakładów finansowych (wszystko, co będzie potrzebne prawdopodobnie znajduje się w waszych domach).

Potrzebne materiały:

  • kolorowe kubeczki po jogurtach (potrzeba ich sporo więc musicie się uzbroić w cierpliwość),
  • kostki do gry,
  • nieścieralne flamastry.

GRA MATEMATYCZNA „Zbuduj wieżę I” – WERSJA UPROSZCZONA DLA MŁODSZYCH PRZEDSZKOLAKÓW

Wykonanie:

Wybieramy 6 lub 12 kubeczków po jogurtach – najlepiej jednakowej wielkości (maluchom łatwiej będzie je układać jeden na drugim). Na spodzie każdego kubeczka piszemy cyfrę od 1-6, zaś na dnie w jego wnętrzu, rysujemy ściankę kostki z liczbą oczek odpowiadającą napisanej cyfrze.

DSCN4660ASE

Zasady gry:

Zaczyna najmłodszy uczestnik. Rzuca kostką, następnie wybiera kubeczek oznaczony cyfrą, odpowiadającą liczbie wyrzuconych oczek. Dziecko może sprawdzić poprawność swojego wyboru, porównując liczbę oczek wyrzuconych na kostce, z liczą narysowaną wewnątrz kubeczka. Gracze rzucają kostką naprzemiennie i układają kubeczki jeden na drugim ,tak aby powstała wieża. (Uwaga, kubeczki układamy raz dnem do góry, raz dnem do dołu!). Jeśli wyrzucona liczba się powtarza i nie ma już kubeczka, gracz ma prawo do ponownego rzutu. Nieostrożny „budowniczy”, który zburzy budowlę jako pierwszy przegrywa. (Oczywiście nie muszę dodawać, że staramy się tak „sterować” grą, aby nasz milusiński jak najczęściej czuł smak wygranej 😉 ).

GRA MATEMATYCZNA „Zbuduj wieżę II” – WERSJA DLA STARSZYCH PRZEDSZKOLAKÓW

Wykonanie:

Przygotowujemy 2 lub 3 zestawy po 11 kubeczków, ponumerowanych na spodzie liczbami od 2-12. Tym razem do gry potrzebne będą 2 kostki.

DSCN4639ASE

 

Zasady gry:

Zabawa przebiega tak samo jak w wersji I-szej, tyle, że uczestnicy rzucają naraz 2 kostkami. Przeliczają sumę wyrzuconych oczek i wybierają kubeczek z odpowiadającą jej liczbą. Podobnie jak poprzednio wygrywa gracz, który nie zburzy wieży.

DSCN4647ASE

 

Element katastroficzny 🙂 podoba się dzieciakom i wywołuje wiele emocji, dlatego chcą one wielokrotnie powtarzać zabawę. To bardzo dobrze, ponieważ gra kształtuje kilka istotnych kompetencji tj.: umiejętność przeliczania i dodawania na konkretach, znajomość cyfr, rozwija koordynację wzrokowo-ruchową, kształtuje odporność emocjonalną oraz koncentrację uwagi.

Oczywiście nawet najciekawsza zabawka kiedyś się nudzi. Wtedy możemy zaproponować maluchom konstruowanie z kubków według własnego pomysłu. Dzieci mają niczym nieograniczoną wyobraźnię z kilku pojemniczków potrafią „wyczarować” piramidy, zamki i inne fantastyczne budowle. Sprawdźcie sami!

DSCN4663ASE

PS.: W kolejnym artykule zapraszamy do kącika małego majsterkowicza. Ania pokaże Wam jak wykorzystać śrubki i nakrętki do twórczych zabaw z dziećmi.

Foto: Autorka

O autorze

Małgorzata Bukowska

Małgorzata Bukowska

Żona, mama; z zawodu i zamiłowania nauczycielka wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, terapeuta pedagogiczny. Aktualnie poświęca się wychowaniu i edukacji swoich trzech synów: 6-letniego Sebastiana, 4-letniego Wojtka i rocznego Mikołaja.

1 Komentarz

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: