Edukacja

Myślenie rejestruje zdarzenia

Pascal zwykł mawiać, że szlachetnym czynem ludzkiego rozumu jest rozpoznanie i uznanie swoich granic. Rozum myśli i jednocześnie uznaje zakres swoich możliwości, wytycza dla siebie naturalne granice, wewnątrz których funkcjonuje, a poza którymi jego możliwości się kończą. Człowiek, który oddaje się myśleniu, jest zdolny powstrzymać działanie ślepych emocji, ponieważ im nie ulega, ale poddaje je pod kierownictwo rozsądku; nie ufa uczuciom, bo wie, że są złymi doradcami, ale przetwarza to, co rejestruje jego umysł, dokonując inteligentnej interpretacji, aby w ostateczności wyciągnąć wnioski, za którymi idzie działanie. Ktoś taki wie, że emocje mogą wypaczyć właściwy osąd i doprowadzić do konfliktu czy nieporozumienia, dlatego nie działa pochopnie. Znając wartość czasu, wie również, że może on wyjaśnić wiele spraw, aktualnie trudnych czy niejasnych, że potrafi uleczyć rany, a  także załagodzić wiele konfliktów.

Kto myśli, ten ma szacunek dla czasu, dlatego nie działa bez namysłu. Nie chce zawracać i poprawiać tego, co uczynił pochopnie, czyli niedokładnie. Czas pozwala mu także lepiej klasyfikować wydarzenia, przypisując im takie znaczenie, na jakie rzeczywiście zasługują. Ustawia je w pewnej kolejności, umieszczając na początku sprawy istotne, zaś po nich inne, o mniejszym znaczeniu i wartości. Wynika to z doświadczenia, które uczy, że wiele zdarzeń, pozornie wielkich i znaczących, zniknęło z czasem, przepadło w czeluściach historii i nikt o nich już nie mówi. Stały się przeszłością, która nie ma wpływu na to, co dzieje się w historycznym dziś. Człowiek myślący wie, że czas oczyszcza i prostuje wszystko, co dokonuje się w jego granicach. Uspokaja też umysł człowieka, kiedy jest on zmuszony do konfrontacji z trudnościami, sugerując mu, że wszystko w zasadzie ma swój początek i koniec.

Foto: pixabay

O autorze

O. Zdzisław J. Kijas

Franciszkanin konwentualny, profesor nauk teologicznych, relator Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych, członek Komisji Ekspertów Kongregacji Edukacji Katolickiej ds. Procesu Bolońskiego, członek Papieskiej Komisji ds. Medjugorje, sekretarz Papieskiej Akademii Niepokalanej (Watykan), profesor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, przewodniczący Międzynarodowego Towarzystwa Naukowego Fides et Ratio, od 1997 r. członek Zespołu Kościoła Rzymskokatolickiego do dialogu z Kościołem Polskokatolickim; były rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego św. Bonawneutry-Seraphicum (Rzym), wykładowca Uniwersytetu Ca’ Foscari (Wenecja), autor wielu pozycji naukowych tłumaczony na włoski, hiszpański, angielski.

Leave a Reply

%d bloggers like this: