Społeczeństwo

Nie odkładaj macierzyństwa na potem!

Startuje kampania „Nie odkładaj macierzyństwa na potem!” FundacjMamy i Taty, poruszająca  temat opóźniania decyzji o pierwszym dziecku.

Decyzje o macierzyństwie zapadają dziś coraz później. Statystyczna Polka rodzi pierwsze dziecko w wieku przeszło 27 lat, choć jeszcze dekadę temu były to 23 lata.

Fundacja Mamy i Taty zleciła Grupie badawczej IPSOS badania społeczne diagnozujące przyczyny tego zjawiska oraz rozpoznające czynniki, dzięki którym staje się ono powszechne. Jednym z nich, zidentyfikowanych w badaniach, jest antykoncepcja hormonalna.

W Polsce miliony kobiet, używa jej na co dzień. Większość z nich nie ma żadnej, lub tylko powierzchowną wiedzę na temat skutków ubocznych. 20,8% kobiet przyznaje, że nie zna żadnych a 24% wskazuje otyłość, tylko 11,3% wymienia bezpłodność, 10,9% nowotwory i zmiany naczyniowe, 10,5% zmiany hormonalne. Jednocześnie aż 9,9% kobiet twierdzi, że pigułka jest całkowicie bezpieczna. Wiele z istniejących (i dyskutowanych w prasie zachodniej) zagrożeń nie została wymieniona w badaniu przez żadną Polkę.

W debacie publicznej w Polsce antykoncepcja hormonalna jest często synonimem nowoczesności, źródłem wolności oraz warunkiem emancypacyjnych dążeń kobiet. Tymczasem ma ona również drugie, rzadziej dostrzegane oblicze. Jest nim rezygnacja z życia zgodnie z naturalnym rytmem swojego organizmu, by w pełni realizować wymagania współczesnego społeczeństwa np. bycia stale dyspozycyjnym pracownikiem. Za taki sposób życia coraz więcej kobiet płaci bardzo wysoką cenę. Odkładając macierzyństwo „na później” często nie mogą już w naturalny sposób zajść w ciąże, albo zupełnie pozbawiają się szansy na urodzenie dziecka.

Chcemy w tej kampanii:

– przedstawić macierzyństwo jako szczególną wartość. Nie jako obowiązek czy opresję, ale naturalne pragnienie wielu kobiet, które współczesny świat mocno ogranicza.

– osadzić antykoncepcję hormonalną w kontekście w jakim rzadko pojawia się w dyskursie publicznym. Nie jako źródło wolności, ale jako narzędzie opresji wobec pragnienia bycia mamą.

– wywołać debatę na temat macierzyństwa jako coraz trudniej dostępnego dobra społecznego i niezaspokojonego pragnienia wielu współczesnych kobiet.

Przygotowaliśmy spot telewizyjny, do którego muzykę skomponował pro publico bono Michał Lorenc. Powstał spot radiowy oraz projekty citylightów i billboardów, które wykorzystamy w kampanii outdoorowej. Planujemy także działania społecznościowe na YouTube oraz Facebooku.

Za kreację, produkcję spotów i plakatów odpowiedzialna jest agencja TELESCOPE, spot w reżyserii Floriana Malaka wyrodukował Mojo Films, zdjęcia do printów Radek Polak.

Kampania będzie trwała od czerwca do września i zakończy się opublikowaniem raportu o zjawisku opóźniania macierzyństwa i roli jaką odgrywa w nim antykoncepcja hormonalna.

 

Strona internetowa kampanii http://www.nieodkladajmacierzynstwa.pl/

 

Źrodło: Materiały prasowe organizatora

O autorze

Anna Brzostek

Żona i mama czwórki dzieci. We wspólnocie Domowego Kościoła. Edukator domowy oraz redaktor. Przez kilkanaście lat zawodowo zajmowała się komunikacją z klientami i zarządzaniem kryzysowym. Lubi wspólne wieczorne oglądanie filmów z mężem oraz zwiedzanie Polski. Relaksuje się gotując, piekąc chleby i czytając książki podróżnicze oraz żywoty świętych.

Leave a Reply

%d bloggers like this: