Zabawa

Puzzle inaczej cz. II

poprzednim artykule zachęcałam Was do wykorzystywania w zabawach z dziećmi układanek „domowej roboty”. Mają one dużo zalet:
 skłaniają malucha do wnikliwej analizy treści układanego obrazka;
 dają rodzicowi możliwości idealnego dostosowania trudności układanki do umiejętności dziecka oraz wyboru treści zgodnej z zainteresowaniami malucha – co niewątpliwie czyni zabawę atrakcyjniejszą;
 „domowe” układanki można przecinać na wiele sposobów, w efekcie nie przyzwyczajamy dziecka do myślenia schematami;
 są tanie, a przy tym nie zajmują dużo miejsca na półkach.
Przedstawione tydzień temu propozycje przeznaczone były dla młodszych dzieci. Natomiast dzisiaj, pokażę Wam kilka trudniejszych układanek, wykonanych z myślą o starszych przedszkolakach oraz uczniach z niższych klas szkoły podstawowej.

„Puzzle geometryczne” dla starszych przedszkolaków i uczniów.

Z kolorowego bloku technicznego lub pianki wycinamy  dowolne figury geometryczne. Następnie tniemy je na kilka części (starajcie się, aby każdy element wyglądał inaczej). Zadanie polega na ułożeniu z rozsypanych elementów określonych figur geometrycznych.
DSCN4669DSCN4668DSCN4670DSCN4671

Na pierwszy rzut oka zabawa wydaje się prosta, szczególnie gdy elementy każdej figury mają inny kolor. Jednak, gdy wytniemy kilka różnych kształtów w jednakowym kolorze, zadanie mocno się skomplikuje!

„Pasiaste kwadraty” dla starszych przedszkolaków i uczniów.

Wytnijcie z tektury 6 takich samych kwadratów. Następnie oklejcie je cienkimi paskami kolorowego papieru (im mniej kolorów tym trudniej). Możecie zrobić to podobnie, jak na zdjęciach.  Rozetnijcie kwadraty wzdłuż przekątnej tak, aby powstało 12 takich samych trójkątów. Zabawa polega na złożeniu 12 trójkątów, tak aby powstało 6 kwadratów. Dodatkowo należy przyglądać się układowi pasów na poszczególnych elementach.
DSCN4672DSCN4673
To zadanie wymaga nie tylko wnikliwej analizy wzrokowej, ale również myślenia przestrzennego. Na początek można zmniejszyć liczbę elementów  i układać tylko 2, 3 kwadraty jednocześnie. Oczywiście można także utrudnić zadanie i pociąć każdy kwadrat na więcej niż dwie część.

„Tangram”

Pewnie wiele  z Was zna  tę zabawę ze swojego dzieciństwa. Choć dzisiaj trochę zapomniana, warto pokazać ją dzieciom ponieważ jest bardzo rozwijająca!
Tangram to wywodząca  się z Chin, liczącą przeszło 3000 lat łamigłówka logiczną. Składa się on z siedmiu części (tan), które powstały  poprzez rozcięcie kwadratu na mniejsze figury geometryczne:
2 jednakowe duże trójkąty prostokątne,
1 średni trójkąt prostokątny,
2 jednakowe małe trójkąty prostokątne,
1 mały kwadrat,
1 mały równoległobok.

Zabawa polega na ułożeniu wzorcowego obrazka, posługując się wszystkimi 7 figurami geometrycznymi. Należy pamiętać, że elementy nie mogą na siebie nachodzić, a część w kształcie równoległoboku można odwracać na drugą stronę. Taka układanka umożliwia ułożenie tysięcy obrazków: sylwetek ludzi i zwierząt, przedmiotów, figur geometrycznych.

Tangramy można kupić gotowe w sklepach. Ja wykonałam go samodzielnie z pianki (dzięki temu jest dość trwały), natomiast wzory – w internecie znajdziecie setki gotowych pomysłów – wycinałam z kolorowego papieru i przyklejałam na zwykłych kartkach.
DSCN4709DSCN4710

„Puzzle matematyczne” – dla uczniów.
W tej układance wcale nie chodzi o to, aby złożyć elementy w jakąś całość. Jej głównym celem jest prawidłowe rozwiązanie pewnej ilości zadań rachunkowych. Obrazek powstaje w pewnym sensie przy okazji.
Wykonanie puzzli matematycznych jest bardzo proste. Można do tego celu wykorzystać gotowe układanki lub pociąć obrazki.

Potrzebne przedmioty:
 puzzle
 kartka z bloku technicznego o wymiarach nieco większych od wybranej układanki
 kolorowe flamastry.

Sposób wykonania:
1. Złóżcie  na kartonie obrazek z puzzli.

DSCN4714
2. Teraz najżmudniejsza część  –  dokładnie odrysujcie kontury wszystkich puzzli w taki sposób jak na zdjęciach. 715 i 716DSCN4715
3. Na kartonie w miejscu  każdego puzzla wpiszcie zadanie rachunkowe (np.: 3×7) a na odwrocie puzzla odpowiadający  wynik (np.: 21). DSCN4717DSCN4719

Dziecko musi obliczyć zadanie rachunkowe (wpisane w kontur puzzla na kartonie). Następnie znaleźć element układanki, na którym znajduje się odpowiedni wynik i położyć puzzel we właściwym miejscu na konturach układanki. Jeśli do wszystkich zadań zostały dobrane dobre wyniki powstanie pełen obrazek.

Życzę radosnego i twórczego układania!

PS.: W kolejnym artykule Ania pokaże Wam jak stworzyć letnią łąkę wykorzystując niekonwencjonalne materiały plastyczne.

O autorze

Małgorzata Bukowska

Żona, mama; z zawodu i zamiłowania nauczycielka wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, terapeuta pedagogiczny. Aktualnie poświęca się wychowaniu i edukacji swoich trzech synów: 6-letniego Sebastiana, 4-letniego Wojtka i rocznego Mikołaja.

Leave a Reply

%d bloggers like this: